1

Stacje Robocze Renderujące na CPU - procesorach

Stacje te wykorzystują głównie artyści pracujący na silnikach renderujących Vray i Corona.

Założeniem są: komfortowa praca w środowisku Viewport oraz możliwość szybkiego wykonania renderu wstępnego i "na gotowo".

Wybór Stacji Roboczej

Dobry wybór stacji roboczej, to często najważniejsza kwestia w pracy grafika, architekta lub programisty. Dobór komponentów musi się opierać na zasadzie: Których aplikacji będę używał? Jak te aplikacje wykorzystują CPU, kartę graficzną, jak RAM, a jak dysk?

Cicha a za razem szybka stacja robocza czyni pracę przyjemną, mniej męczącą oraz zdecydowanie bardziej efektywną. 

Wybór Procesora (CPU Central Processing Unit)

Osoba nieobeznana z rynkiem procesorów może odnieść wrażenie, że na tym rynku panuje zamieszanie i chaos. To nie wrażenie. Tak własnie jest :)  Patrząc na model procesora i jego nazwę nie sposób odgadnąć rzeczywistą wartość i prawdziwą wydajność.  Chcesz wiedzieć  jaką wydajność ma procesor ? Zajrzyj do benchmarków danych aplikacji lub zapytaj mnie, który procesor wybrać.
Ultra-ważne:  Czy aplikacja działa 1 wątkowo czy wielowątkowo? Korzysta ze wszystkich rdzeni, czy tylko z 4-ch (Adobe - prawie każdy produkt)? 

Bez tej wiedzy, nie przystępuję do planowania stacji roboczej. Jeżeli klient używa kilku różnych aplikacji, to muszę wiedzieć, czego używa najczęściej, lub na poprawieniu którego obszaru pracy najbardziej mu zależy. 
Prosty przykład: Klient wykonuje czasem wizualizacje, ale głównie pracuje w After Effects i 3DS Max, mogę zbudować za tę samą cenę maszynę z jednym 18' rdzeniowym wysoko taktowanym procesorem lub z dwoma 24 niżej taktowanymi. Obie mają tyle samo punktów w Passmark - około 22 000. W Cinebench R15, V-Ray test i Corona Benchmark wygra maszyna  24 rdzeniowa o około 15%. Jednak w Adobe After Effects róznica będzie ... kolosalna. 18 rdzeniowy E5-2696 v3 na 4 rdzeniach będzie miał po 3,5GHz a 2x E5-2683v3 po 2,9GHz (trzeba jej jeszcze tak ustawić lub będą mieć po 2,7GHz ).  Dlatego też benchmarki są ważne, ale i sam benchmark trzeba odpowiednio wybrać. To tak jak z zadawaniem pytań. Złe pytanie? Psująca założenie odpowiedź.

Wybór Płyty głównej (MB - Motherboard)

Kiedy wybraliśmy już procesor, wiemy że do renderingu na CPU używana jest intensywnie pamięć RAM.
Warto sprawdzić jaką ilość kanałów pamięci obsługuje chipset płyty.  Dlatego myśląc o szybkiej komunikacji CPU a RAM musimy wybierać Quad lub min, Tripple Channel.

Wybór karty graficznej (GPU)

Powtarzam pierwsze zdanie z powyżej, ale jest zmiana, więc uwaga. Osoba nieobeznana z rynkiem kart graficznych może odnieść wrażenie, że na tym rynku panuje względny porządek. To tylko wrażenie.  Patrząc na model karty graficznej uzyskujemy jedynie odpowiedź na pytanie: Jak wydajność tej karty plasuje się w rankingu danej architektury - np. NVIDIA Seria 10 <-klik. Czy GTX 1050 TI będzie lepszy  od GTX 980 TI ? Passmark <- klik .  Ałć!

Jest totalna różnica i totalna rozbieżność. Gorzej: GTX 1050Ti dostanie manto nawet od GTX960.... Widząc nazwę nie sposób otrzymać informację o  rzeczywistej wartości i prawdziwej wydajności. Chcesz wiedzieć  jaką wydajność ma Karta ? Zajrzyj do benchmarków danych aplikacji lub zapytaj mnie, którą z kart wybrać.
Ultra-ważne:  Czy aplikacja działa w trybie DualSidePixel, DoublePixelShader czyli preferuje Quadro.. 
Bez tej wiedzy, nie można przystąpić do planowania stacji roboczej. Jeżeli klient używa kilku różnych aplikacji, to muszę wiedzieć, czego używa najczęściej, lub na poprawieniu którego obszaru pracy najbardziej mu zależy. 
Prosty przykład: Klient wykonuje czasem wizualizacje w oparciu o CPU, ale głównie pracuje w CAD a w ogóle nie pracuje w 3DS Max. Wybór musi pójść w stronę Quadro. I to nawet tańszego niż GTX 1060. Dlaczego? Tu właśnie NVIDIA zarabia na programistach i . Różnica jest w sterownikach i software. Tego nie można przeoczyć.

Wybór pamięci operacyjnej  (RAM- Random Access Memory)

RAM musi być dobrany do CPU i do płyty głównej. Po pierwsze oczywiście zgodny z chipsetem - DDRx? Ale są też dwa główne rodzaje RAM: 
1) ECC - z korekcją (określany jako serwerowy)
2) Non-ECC - bez korekcji.  
Część płyt gamingowych i WS obsługuje ECC a część nie - trzeba przeczytać specyfikację. 
Sockety LGA115x mają ograniczoną ilość slotów RAM - dlatego warto zastanowić się jakiej ilości docelowo będzie się potrzebowało. 

Czy stacja potrzebuje RAMu ECC? Do wizualizacji, grafiki etc - NIE. Do animacji ? Można zainwestować dla pewności, jeżeli komputer ma pracować np. 2 tygodnie non stop. Do zastosowań naukowych o dużej precyzji? TAK. 
Duże firmy wciskają pamięć ECC nie dlatego, że pamięć może popełniać błędy. Robią to bo taka pamięć ma kontroler, który odciąża CPU w sensie energetycznym - daje to szerszy zakres kompatybilności kosztem wydajności - ECC mają zazwyczaj gorsze czasy dostępu. Choć niektóre można bez problemu wyregulować i będą działać z prędkościami non-ECC... tylko, że w stacjach wielkich brandów nie ma się dostępu do ustawień czasów. W aplikacjach DDR 3 czy DDR4? Bez różnicy... 

Pamięci RAM mają jeszcze ważną cechę : ilość modułów determinuje  szerokość interface'u . 
1) Single Channel  -64bit

2) Dual Channel -128bit

3) Tripple Channel - 192bit

4) Quad Channel - 256bit

W zastosowaniach konsumenckich i biurowych nie ma to dużego znaczenia. W zastosowaniach profesjonalnych jednak ma już znaczenie podstawowe. Zwłaszcza Single Channel vs Dual Channel.

Jeżeli w specyfikacji Stacji Roboczej u kogoś innego, zobaczycie ilość RAM jaka was interesuje a potem np.  slotów RAM: n, slotów  RAM wolnych : n-1, to wiedzcie , że wydajność takiej "Stacji roboczej już na wstępie została ograniczona o około 20%.

Wybór Zasilacza (PSU)

Proste - renomowana firma, Standard GOLD, Platinum wystarczą. Moc +20%. Amperaż +20-+30%.

Wybór Obudowy (Case)

Dobra wentylacja dla zastosowań renderingowych to podstawa (co nie znaczy, że musi kosztować fortunę).
Ujmę to tak:  44 rdzeniowy komputer mający łącznie 14 wiatraków w tym 1x 20cm, 6 x 14cm, 5x 12cm i 2x 10cm (karta graficzna) może być o niebo cichszy niż komputer z zaledwie 4 rdzeniami i 5 wiatrakami: 3x 12cm i 2x 8cm (karta graficzna).
Mówimy o różnicy: "renderuje i nie słyszę nic", a "nic nie robię i szumi non-stop".  

Wybór Chłodzenia CPU (CPU Cooler)

Choć wiele osób wskazuje na chłodzenie wodne lub zestawy takiego chłodzenia (All in One - potocznie AIO) jako najlepsze rozwiązania, to  ja mam na ten temat odmienne zdanie. Będąc obecnie (od 9 miesięcy) najlepszym overclockerem w Polsce dla tego typu chłodzeń a budując ponad 160 zestawów dla Grafików i studiów, stwierdzam:
1) chłodzenie wodne ma dwa zastosowania -
    a) jako chłodzenie na mocno przetaktowany procesor z odblokowanym mnożnikiem  
    b) jako chłodzenie dla pierwszego procesora w zestawie 2-procesorowym, gdzie nr 2 jest        
        chłodzony dyżym coolerem powietrznym - daje to możliwość zmieszczenia 2-ch chłodzeń o
        łącznej powierzchni 2x12cm2.
2) chłodzenie powietrzne, zwłaszcza dobre i sprawdzone (są testy i rankingi na internecie), Noctua : NH-D14, NH-D15, Be Quiet: Dark Rock 2-3, Rajintek: Thisis, Nemesis, Macho, Silentium PC: Grandis XE1436 - każde z nich będzie cichsze i wydajniejsze niż zestaw AIO na procesorach nieprzetaktowanych lub podkręconych Xeon.

Dlaczego wybrać najlepsze chłodzenie jakie można i za to zapłacić?  Jak się lubi dźwięk suszarki to nie trzeba. Ale jak się lubi ciszę i możliwość tworzenia w ciszy, kiedy na tej samej maszynie robi się render... to warto kilka stów dorzucić. Kilka lat ciszy a kilka lat szumu - za kilkaset złotych. Wybór należy do Ciebie... 

Wybór dysku 

Na rynku są dostępne 4 rodzaje dysków "twardych" - twardy oznacza tu jedynie, że dane pozostają na nim nawet gdy odetniemy mu źródło prądu - na ramie nie zostają (tylko przypominam).

1) HDD - talerzowy, magnetyczy - prędkość bardzo słaba, dostęp wolny - ma za zadanie przechowywać ukończone projekty, programy rzadko używane. 

2) SHDD -  talerzowo-flashowy. Tak ściśle to ma talerza magnetyczne, pamięć Flash i pamięć RAM - szybszy o 30-40 % od HDD a to dzięki umieszczaniu przez kontroler w pamięci Flash najczęściej odczytywanych plików. 
3) SSD - szybki, ograniczony najczęściej portem SATA 6GB -wąski, smukły, bezgłośny. Kości flash okazały się bardzo trwałe. Doskonały na dysk systemowy i gówne programy.

4) SSD M.2 PCI-E - dysk wpinany w płytę. Ogromna prędkość, służy doskonale jako wsparcie dla RAM, transfer do 3GB/s!!!! Ale nie licz na szybszy start, Windows uruchamia się prawie tak samo.

Róznicę odczujesz wtedy gdy będziesz miał na mim główny program, projekty aktualnie tworzone i assety do nich.
Poniżej print screeny z poszczególnych dysków. Dysk M.2 był wpięty przez przełączkę od ASUS - Mini M.2 4x 

Jeżeli chodzi o projekty, to robiłem testy otwarć projetu w 3DS Max - taki na 78GB RAM. 
2x E5-2696v4 128GB RAM, GTX 1070, PSU 1000W, 
SSHD -       6 minut

SSD    -       2 minuty

M.2 SSD -  32s