top of page

3

Stacje Robocze CAD i semi-CAD

Środowisko CAD jest specyficzne, ale i w nim są różnice. Głowna dotyczy sposobu wykorzystywania sterownika grafiki. Stacje mogą służyć również do renderowania wyników projektowania inżynierskiego i architektonicznego. To od wybranego oprogramowania projektowego i silnika renderującego zależy budowa stacji: Quadro czy GTX, Multi GPU czy Single GPU, High Core Count czy Highest Frequency Low Core Count.  

Wybór Stacji Roboczej

Dobry wybór stacji roboczej, to często najważniejsza kwestia w pracy grafika, architekta lub programisty. Dobór komponentów musi się opierać na zasadzie: Których aplikacji będę używał? Jak te aplikacje wykorzystują CPU, kartę graficzną, jak RAM, a jak dysk?

Cicha a za razem szybka stacja robocza czyni pracę przyjemną, mniej męczącą oraz zdecydowanie bardziej efektywną. 

Wybór Procesora (CPU Central Processing Unit)


Ultra-ważne:  Czy aplikacja działa 1 wątkowo czy wielowątkowo? Korzysta ze wszystkich rdzeni, czy tylko z 4-ch? 
(3DS Max, AutoCAD, Photoshop -  1 rdzeń;
Adobe - prawie każdy produkt - 4 rdzenie;
Vray, Corona, i inne silniki renderujące - tyle ile jest w stacji) 

Bez tej wiedzy, nie przystępuję do planowania stacji roboczej. Jeżeli klient używa kilku różnych aplikacji, to muszę wiedzieć, czego używa najczęściej, lub na poprawieniu którego obszaru pracy najbardziej mu zależy. 
Jeżeli, owszem używasz programów typu CAD, ale również renderować na tej stacji zamierzasz, to  przejdź do adekwatnej Stacji renderującej - Yoda. 

Jeżeli to czyste projektowanie,  to zdecydowanie polecam I7. Wcale nie dużo rdzeni, ale szybkie 1-4. 

Wybór karty graficznej (GPU)


Ultra-ważne:  Czy aplikacja działa w trybie DualSidePixel, DoublePixelShader czyli preferuje Quadro.. 
To trzeba ustalić. Jeżeli klient używa kilku różnych aplikacji, to muszę wiedzieć, czego używa najczęściej, lub na poprawieniu którego obszaru pracy najbardziej mu zależy. 
 

Jeżeli aplikacja korzysta z DuaslSidePixel, to niestety Quadro, bo jego sterowniki w inny sposób budują wireframe w viewport. Ale jeżeli nie korzysta... to za tę samą cenę GTX jest 10x szybszy.

Wybór pamięci operacyjnej  (RAM- Random Access Memory)

RAM musi być dobrany do CPU i do płyty głównej. Po pierwsze oczywiście zgodny z chipsetem - DDRx? Ale są też dwa główne rodzaje RAM: 
1) ECC - z korekcją (określany jako serwerowy)
2) Non-ECC - bez korekcji.  
Część płyt gamingowych i WS obsługuje ECC a część nie - trzeba przeczytać specyfikację. 
Sockety LGA115x mają ograniczoną ilość slotów RAM - dlatego warto zastanowić się jakiej ilości docelowo będzie się potrzebowało. 

Czy stacja potrzebuje RAMu ECC? Do wizualizacji, grafiki etc - NIE. Do animacji ? Można zainwestować dla pewności, jeżeli komputer ma pracować np. 2 tygodnie non stop. Do zastosowań naukowych o dużej precyzji? TAK. 
Duże firmy wciskają pamięć ECC nie dlatego, że pamięć może popełniać błędy. Robią to bo taka pamięć ma kontroler, który odciąża CPU w sensie energetycznym - daje to szerszy zakres kompatybilności kosztem wydajności - ECC mają zazwyczaj gorsze czasy dostępu. Choć niektóre można bez problemu wyregulować i będą działać z prędkościami non-ECC... tylko, że w satacjach wielkich brandów nie ma się dostępu do ustawień czasów. W aplikacjach DDR 3 czy DDR4? Bez różnicy... 

Wybór Zasilacza (PSU)

Proste - renomowana firma, Standard GOLD, Platinum wystarczą. Moc +20%. Amperaż +20-+30%.

Wybór Obudowy (Case)

Dobra wentylacja dla zastosowań renderingowych to podstawa (co nie znaczy, że musi kosztować fortunę) 
Ujmę to tak:  44 rdzeniowy komputer mający łącznie 14 wiatraków w tym 1x 20cm, 6 x 14cm, 5x 12cm i 2x 10cm (karta graficzna) może być o niebo cichszy niż komputer z zaledwie 4 rdzeniami i 5 wiatrakami: 3x 12cm i 2x 8cm (karta graficzna). Mówimy o różnicy: renderuje i nie słyszę a nic nie robię i szumi non-stop.  

Stacje CAD raczej małe robię. Wystaczy tu akurat 6 wiatraków...

Wybór Chłodzenia CPU (CPU Cooler)

Choć wiele osób wskazuje na chłodzenie wodne lub zestawy takiego chłodzenia (All in One - potocznie AIO) jako najlepsze rozwiązania, to  ja mam na ten temat odmienne zdanie. Będąc obecnie (od 9 miesięcy) najlepszym overclockerem w Poslce dla tego typu chłodzeń a budując ponad 160 zestawów dla Grafików i studiów, stwierdzam:
1) chłodzenie wodne ma dwa zastosowania -
    a) jako chłodzenie na mocno przetaktowany procesor z odblokowanym mnożnikiem  
    b) jako chłodzenie dla pierwszego procesora w zestawie 2-procesorowym, gdzie nr 2 jest        
        chłodzony dyżym coolerem powietrznym - daje to możliwość zmieszczenia 2-ch chłodzeń o
        łącznej powierzchni 2x12cm2.
2) chłodzenie powietrzne, zwłaszcza dobre i sprawdzone (są testy i rankingi na internecie), Noctua : NH-D14, NH-D15, Be Quiet: Dark Rock 2-3, Rajintek: Thisis, Nemesis, Macho, Silentium PC: Grandis XE1436 - każde z nich będzie cichsze i wydajniejsze niż zestaw AIO na procesorach nieprzetaktowanych lub podkręconych Xeon.

Dlaczego wybrać najlepsze chłodzenie jakie można i za to zapłacić?  Jak się lubi dźwięk suszarki to nie trzeba. Ale jak się lubi ciszę i możliwość tworzenia w ciszy, kiedy na tej samej maszynie robi się render... to warto kilka stów dorzucić. Kilka lat ciszy a kilka lat szumu - za kilkaset złotych. Wybór należy do Ciebie... 

Wybór dysku 

Na rynku są dostępne 4 rodzaje dysków "twardych" - twardy oznacza tu jedynie, że dane pozostają na nim nawet gdy odetniemy mu źródło prądu - na ramie nie zostają (tylko przypominam).

1) HDD - talerzowy, magnetyczy - prędkość bardzo słaba, dostęp wolny - ma za zadanie przechowywać ukończone projekty, programy rzadko używane. 

2) SHDD -  talerzowo-flashowy. Tak ściśle to ma talerza magnetyczne, pamięć Flash i pamięć RAM - szybszy o 30-40 % od HDD a to dzięki umieszczaniu przez kontroler w pamięci Flash najczęściej odczytywanych plików. 
3) SSD - szybki, ograniczony najczęściej portem SATA 6GB -wąski, smukły, bezgłośny. Kości flash okazały się bardzo trwałe. Doskonały na dysk systemowy i gówne programy.

4) SSD M.2 PCI-E - dysk wpinany w płytę. Ogromna prędkość, służy doskonale jako wsparcie dla RAM, transfer do 3GB/s!!!! Ale nie licz na szybszy start, Windows uruchamia się prawie tak samo.

Róznicę odczujesz wtedy gdy będziesz miał na mim główny program, projekty aktualnie tworzone i assety do nich.
Poniżej print screeny z poszczególnych dysków. Dysk M.2 był wpięty przez przełączkę od ASUS - Mini M.2 4x 

Jeżeli chodzi o projekty, to robiłem testy otwarć projetu w 3DS Max - taki na 78GB RAM. 
2x E5-2696v4 128GB RAM, GTX 1070, PSU 1000W, 
SSHD -       6 minut

SSD    -       2 minuty

M.2 SSD -  32s
 

bottom of page